-
Regulamin wystawiania sztuk na Festiwalu Teatralnym w Czackim
- Każda klasa może wystawić jedną, samodzielnie przygotowaną i wyreżyserowaną sztukę konkursową.
- Scenariusze muszą zostać zatwierdzone przez wybranego nauczyciela – jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, sztuka nie zostanie dopuszczona do Festiwalu. Ten proces ma na celu przystosowanie tekstów do wystawienia na szkolnej,festiwalowej scenie.
- Wychowawca klasy sprawuje pieczę nad przygotowaniami do sztuki.
- Sztuka dopuszczona do wystawienia na scenie nie może być wykluczona z konkursu (za wyjątkiem niespełnienia założeń punktu 14). Odpowiedzialność za ewentualne kontrowersje moralno-obyczajowe przyjmuje na siebie Wychowawca Klasy.
- Każda klasa zobowiązana jest dostarczyć scenariusz Sekretariatowi FT w terminie wyznaczonym przez Szefostwo Festiwalu Teatralnego w Czackim.
- Każda klasa zobowiązana jest oddać formularze Sekretariatowi Festiwalu w wyznaczonym terminie.
- Każda klasa zobowiązana jest oddać scenariusze oświetleniowe i akustyczne (wraz z plikami dźwiękowymi) sekcji oświetleniowej i akustycznej w terminie wyznaczonym przez Szefostwo FT lub Szefów wyżej wymienionych sekcji. Za uzgodnieniem z Szefami tych sekcji, istnieje możliwość wprowadzania ewentualnych poprawek w późniejszym terminie.
- Wybór scenariuszy jest nieograniczony (musi on jednak spełniać wymagania punktu 2).
- W sztukach konkursowych mogą brać udział wszyscy uczniowie oprócz jurorów.
- O nagrody mogą ubiegać się wszyscy członkowie sekcji, wraz z Szefami tychże sekcji oraz Szefostwem Festiwalu.
- W sztukach konkursowych mogą brać udział goście (za wyjątkiem jurorów) – ich liczba nie może jednak przekraczać połowy obsady danego przedstawienia.
- Gościem może być każdy uczeń klasy innej niż ta wystawiająca sztukę lub absolwent XXVII LO – osoba ta nie może jednak być jurorem. W każdym innym przypadku wymagana jest pisemna zgoda Szefostwa.
- Goście mogą występować jedynie jako aktorzy.
- Goście nie mogą grać ról wiodących.
- Jedynie aktualni uczniowie Czackiego mogą ubiegać się o nagrody aktorskie.
- Sztuka, która spełni wszystkie wymagania punktu 11, może ubiegać się o wszystkie nagrody łącznie z Grand Prix / Małym Grand Prix.
- Użycie w sztuce ognia lub dymu musi zostać wcześniej zgłoszone Szefostwu Festiwalu i przez nich zatwierdzone.
- Sztuka konkursowa nie może trwać dłużej niż 30 minut. Jeśli czas trwania sztuki zostanie przekroczony o kolejne 5 minut, jury może to wziąć pod uwagę w ocenie przedstawienia .
- Każdy uczeń, nauczyciel oraz absolwent może zgłosić sztukę pozakonkursową. Sztuki te muszą spełniać wyżej wymienione wymagania sztuk konkursowych (za wyjątkiem punktu 11). W przypadku nadmiaru zgłoszeń sztuk pozakonkursowych o ich wyborze decyduje Szefostwo Festiwalu.
- Kolejność sztuk wystawianych na Festiwalu ustala Szefostwo Festiwalu.
- W przypadku kwestii spornych, nieuregulowanych regulaminem, ostateczny głos należy do Szefostwa Festiwalu.
- Regulaminy A, B i C mogą zostać zmienione na wniosek Szefostwa poprzedniego Festiwalu – ten zabieg wymaga jednak konsultacji z nowym Szefostwem. Dopuszczalna jest także korekta regulaminu przeprowadzona przez nowe Szefostwo po konsultacji z ich poprzednikami.
- Wychowawca i zespół uczniowski (aktorzy, reżyserzy, etc.) współodpowiadają za porządek na próbach oraz sprzątanie pracowni i rekwizytów.
-
Regulamin prób
- Próby w pracowniach przedmiotowych mogą odbyć się po uzyskaniu pisemnej aprobaty wychowawcy lub opiekuna festiwalu. Wymagane jest określenie przez zespół konkretnego terminu tychże prób.
- Próby mogą się odbyć tylko w przypadku obecności nauczyciela na terenie szkoły. Nauczyciel ten staje się opiekunem zespołów aktorskich i potwierdza przyjęcie tej odpowiedzialności swoim podpisem na podaniu o przydział sali.
- Uczniowie mają obowiązek pozostawić salę w nienagannym porządku.
- Próby na Sali gimnastycznej odbywają się według harmonogramu ustalonego przez organizatorów. Klasy zobowiązane są do rygorystycznego przestrzegania terminów.
- Wypożyczanie sprzętu i rekwizytów, będących własnością szkoły jest możliwe przy wcześniejszym podpisaniu rewersu.
-
Regulamin przyznawania nagród
- Nagrody za spektakl
- Na formularzu każdy z jurorów osobno typuje 5 sztuk, przyznając im punkty według następującego przelicznika: 1 miejsce – 5 punktów, 2–4, 3–3, 4–2, 5–1
- Członkowie jury nie mają obowiązku przyznać punktów za wszystkie miejsca.
- Punkty te są zliczane przez minimum dwóch członków jury, działających osobno, a rezultat głosowania zapisywany przez sekretarza jury.
- Zwycięża sztuka z największą ilością punktów.
- W konkursie na najlepszy spektakl festiwalu, w którym biorą udział wszystkie sztuki konkursowe, musi zostać przyznana jedna nagroda główna (Grand Prix). Mogą także zostać przyznane nagrody za drugie i trzecie miejsce (również ex-aequo).
- Według analogicznych zasad przeprowadzane jest również głosowanie obejmujące sztuki lub zespoły klasowe, które biorą udział w Festiwalu po raz pierwszy (1 miejsce – 3 punkty, 2–2, 3–1). Zwycięzcom tego głosowania przyznaje się tzw. „Małe Grand Prix”. Nagrodzony może być tylko jeden spektakl.
- Pierwsze nagrody nie mogą być przyznawane ex-aequo – w przypadku jednakowej ilości punktów przewodniczący jury zarządza dodatkowe, rozstrzygające głosowanie, obejmujące tylko konkretne, sporne sztuki.
- Nagrody za role
- Reżyserzy dokonują klasyfikacji ról zawartych w spektaklu. Role te mogą podlegać jednej z poniższych kategorii: pierwszoplanowe (spajające całość przedstawienia), drugoplanowe (wyraziste kreacje jednego z wątków akcji), lub epizodyczne (pojedyncze zadania aktorskie lub szereg odrębnych zadań aktorskich). Sytuacje sporne nadzorowane są przez sekcję Sekretariat, która pomaga w ich rozstrzygnięciu.
- Na każdym z trzech formularzy każdy z jurorów osobno typuje 5 ról, przyznając im punkty według następującego przelicznika: 1 miejsce – 5 punktów, 2–4, 3–3, 4–2, 5–1.
- Punkty są zliczane przez minimum dwóch członków jury, działających osobno, a rezultat głosowania zapisywany przez sekretarza jury.
- Zwycięża rola z największą ilością punktów, drugą nagrodę zaś otrzymuje kreacja z drugą największą ilością punktów.
- W konkursach na najlepsze kreacje aktorskie musi zostać przyznana jedna nagroda pierwsza i jedna nagroda druga – w każdej z trzech kategorii (w przypadku jednakowej ilości punktów przewodniczący jury zarządza dodatkowe, rozstrzygające głosowanie, obejmujące tylko konkretne, sporne role lub nagradza je ex-aequo).
- Inne Nagrody
- Nagrody mogą także zostać przyznane twórcom spektakli za: SCENARIUSZ (autorski), twórczą ADAPTACJĘ scenariusza już istniejącego, MUZYKĘ (wykonywaną na żywo lub/i podkład), CHOREOGRAFIĘ (układy taneczne lub/i ruch sceniczny), SCENOGRAFIĘ, KOSTIUMY lub/i CHARAKTERYZACJĘ oraz różnego rodzaju EFEKTY SPECJALNE.
- Osobną kategorią jest debiut aktorski. Nagrody w tej kategorii przyznawane są pierwszoklasistom lub innym debiutantom – pod warunkiem zaznaczenia przez reżyserów w formularzu, że dana rola jest kreacją debiutancką.
- W przypadku nagród z punktu 1. i 2. każdy z jurorów na formularzach osobno typuje maksymalnie 3 sztuki/role kandydujące w danej kategorii. Juror ten przyznaje im punkty według następującego przelicznika: 1 miejsce – 3 punkty, 2–2, 3–1.
- Punkty są zliczane przez minimum dwóch członków jury, działających osobno, a rezultat głosowania zapisywany przez sekretarza jury.
- W każdej z kategorii zwycięża sztuka/rola z największą ilością punktów.
- W przypadku jednakowej ilości punktów przewodniczący jury zarządza dodatkowe, rozstrzygające głosowanie, obejmujące konkretne, sporne sztuki/role.
- Ewentualne dodatkowe wyróżnienia przyznawane są według uznania jury poszczególnym sztukom bądź kreacjom aktorskim, które zasługują na docenienie poza głównym konkursem. Takie rozwiązanie jest także dopuszczalne w przypadku wyrównanych wyników głosowania w którejś z kategorii.
- Wyróżnienia i nagrody prywatne
- Jury może przyznać (maksymalnie 3) dowolne wyróżnienia za szczególne osiągnięcia, które wychodzą poza obręb zasad regulaminu przyznawania nagród. Wyróżnienia te mogą także docenić rolę/spektakle, które wykazały się wyjątkowo wysokim poziomem w ramach którejś z regulaminowych kategorii.
- Odrębną nagrodę – niezależną od werdyktu jury – przyznaje publiczność. Widzowie po każdej sztuce oddają głos, przyznając jej od 1 do 5 punktów. Wygrywa spektakl, który uzyskał najwyższą średnią ocen. Organizacja głosowania, zliczenie głosów publiczności i ogłoszenie wyniku wchodzi w zbiór kompetencji sekcji informacyjnej.
- Odrębne wyróżnienia lub nagrody mogą również przyznać sekcje lub Szefostwo Festiwalu, pod warunkiem, że kategoria przyznania nagrody nie pokrywa się z kategoriami przyznawania nagród przez jury i wiąże się z działalnością sekcji (np. sekcja plastyczna za najlepszy plakat).
- Z inicjatywą przyznania prywatnej nagrody może wystąpić również nauczyciel lub absolwent. Nagroda ta musi być uprzednio zatwierdzona przez Szefostwo Festiwalu oraz koordynatora jury.
- Sekcje podczas gali mogą wręczyć swoje wyróżnienia i nagrody. Nagroda ta musi być zgłoszona do sekretariatu festiwalu co najmniej dzień przed Galą.
- Nagrody i wyróżnienia prywatne nauczycieli zostaną przedstawione podczas uroczystej gali, ale ich wręczenie nastąpi po festiwalu.
- Nagrody za spektakl
-
Regulamin Jury
- Skład Jury
- Cztery miejsca przeznaczone są dla uczniów. Wymagane jest, by nie byli oni zaangażowani w przygotowania żadnej sztuki konkursowej i nie wchodzili w skład żadnej sekcji. Ostateczny wybór należy do Szefostwa Festiwalu.
- Cztery miejsca przeznaczone są dla zaproszonych przez Szefostwo Festiwalu nauczycieli.
- Jedno lub dwa miejsca zarezerwowane są dla gości specjalnych (osoby spoza szkoły) zaproszonych przez Szefostwo Festiwalu. W przypadku braku takich osób ich miejsce zostaje anulowane.
- Trzy lub cztery miejsca (w zależności od liczby zaproszonych gości specjalnych) przeznaczone są dla absolwentów, zaproszonych przez Szefostwo Festiwalu
- Przy doborze jurorów warto zwrócić uwagę na względnie równy podział miejsc przedstawicieli wszystkich płci.
- Zadania Jury
Jury ma obowiązek:- Obejrzeć wszystkie konkursowe spektakle.
- Zachować wyłącznie dla siebie opinie, uwagi i notatki – do momentu podsumowania wyników głosowania.
- Uczestniczyć w obradach po zakończeniu każdego dnia konkursu.
- Zgodnie z regulaminem przyznawać punkty w przewidzianych w nim kategoriach (po zakończeniu ostatniego dnia konkursu).
- Zliczyć przyznane punkty (każdorazowo dwóch jurorów niezależnie).
- Złożyć uroczysty podpis pod werdyktem jury.
- Wypisać nagrody.
- Zabezpieczyć wyniki głosowania do chwili ogłoszenia werdyktu.
- W miarę możliwości wziąć udział w uroczystej gali.
- Organizacja pracy Jury
- Przed rozpoczęciem festiwalu jury wybiera ze swojego grona przewodniczącego.
- Jury przed rozpoczęciem festiwalu otrzymuje aktualny program (z ewentualnym aneksem) zawierający następujące informacje:
- o spektaklach wykorzystujących scenariusze autorskie oraz tożsamości ich autora/autorów
- o autorze/autorach adaptacji scenariusza istniejącego, a także reżyserach przedstawienia
- o autorach muzyki, choreografii, scenografii, kostiumów i charakteryzacji oraz (konkretnych) efektów specjalnych do spektaklu.
- o debiutantach, występujących na scenie festiwalowej po raz pierwszy
- Jury zasiada na widowni w miejscach specjalnie dla nich zarezerwowanych (pośrodku, w 4-7 rzędzie). Ważna jest bardzo dobra widoczność sceny.
- Wszystkie decyzje jury zapisywane są na wcześniej przygotowanych, podpisanych kartach do głosowania zatwierdzonych przez Szefostwo Festiwalu.
- Przewodniczący jury czuwa nad przestrzeganiem regulaminu w czasie obrad, sprawdza proceduralną prawidłowość oddanych głosów i dba o sprawny przebieg prac jury.
- Jury ma zapewniony poczęstunek każdego dnia swojej pracy w czasie Festiwalu. Poczęstunek organizuje Sekcja Porządkowa.
- Skład Jury
-
Regulamin pracy sekcyjnych.
- Szefów poszczególnych sekcji powołują poprzedni szefowie tychże sekcji, biorąc pod uwagę sugestie wybrane Szefostwo Festiwalu.
- Nabór do poszczególnych sekcji przeprowadzają szefowie tychże sekcji wraz z ich członkami.
- Osoby wybrane do sekcji powinny uzyskać akceptację opiekunów festiwalu.
- Przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o przyjęciu kandydata do sekcji należy wziąć pod uwagę opinię jego Wychowawcy i oceny jakie uczeń uzyskuje.
- Wszyscy sekcyjni mają obowiązek przedstawić opiekunom festiwalu pisemne zgody Rodziców na wychodzenie ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych, transport własnymi samochodami i późne powroty do domu.
- Szefostwo Festiwalu, szefowie poszczególnych sekcji oraz ich członkowie zobowiązani są pamiętać, że bycie sekcyjnym nie wiążę się z żadną przewagą nad innymi uczniami. Mają więc obowiązek nie dopuścić do tzw. „fali” czyli zwyczajowego szczególnego traktowania pierwszoklasistów i osób niezwiązanych z sekcjami. Sekcyjni zobowiązani są również do utrzymywania przyjemnej, rodzinnej atmosfery i angażowania osób spoza sekcji do świata festiwalowego. Wymaga się od nich (nierzadko ciężkiej) pracy i sumiennego wykonywania swoich obowiązków.
- Należy pamiętać, że bycie sekcyjnym to nie tylko przywilej, a w dużej mierze obowiązek. Rola ta tak powinna być postrzegana zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli.
-
Regulamin wejść na Festiwal
- Na FT obowiązuje następująca kolejność wchodzenia na sztuki:
- Goście, Dyrekcja, Jury oraz Nauczyciele
- Osoby posiadające karnet
- Osoby posiadające bilet na dany dzień Festiwalu
- Absolwenci oraz sekcyjni *
* W przypadku spektakli, na których zabrakło miejsca na Sali, w pierwszej kolejności wypraszani są sekcyjni niezwiązani w żaden sposób ze sztuką, a następnie absolwenci.
- Wszyscy uczniowie mają prawo do darmowego wejścia na sztukę swojej (wyłącznie) klasy.
- Osoby obsługujące kawiarenki nie mogą wejść na sztuki bez biletów/karnetów. (Za wyjątkiem spełnienia wymagań punktu 2.).
- Nauczyciele mają wstęp wolny na wszystkie sztuki festiwalowe.
- Liczba biletów i karnetów jest ograniczona. Ich ograniczona ilość przydzielona jest do każdej klasy, a następnie rozdzielana przez przewodniczącego lub wychowawcę klasy.
- Ruchem podczas wchodzenia i wychodzenia ze sztuk kieruje Sekcja Porządkowa. Uprasza się o reagowanie na prośby i polecenia jej członków – w trosce o wspólne dobro, komfort oraz porządek i bezpieczeństwo.
- Na FT obowiązuje następująca kolejność wchodzenia na sztuki:
W razie naruszenia statutowych zasad zachowania każdy z uczestników festiwalu (aktorzy, sekcyjni, widzowie, pracownicy kawiarenek itd.) zostaje natychmiast wykluczony z udziału w imprezie i poddany karom przewidzianym przez prawo Szkoły.
Regulamin Festiwalu nie jest ponad prawem Szkoły. W przypadku złamania zasad Regulaminu Szkoły, uczestnik musi liczyć się z wyciągniętymi wobec niego konsekwencjami. Regulamin Festiwalu go nie chroni.
Szefowie Festiwalu zastrzegają sobie prawo do zmiany treści powyższego regulaminu.
Pobierz
Reglamin Festiwalu teatralnego | .pdf